W budynku mieścilo się Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych „Lilpop, Rau i Loewenstein”. Założyli je bracia Evans w 1818 roku. Z założenia miała to być odlewnia i warsztaty mechaniczne produkujące narzędzia rolnicze. W 1863 r przejęte przez Stanisława Lilpopa i Wilhelma Raua. W 1968 dołączył do nich Ludwik Loewenstein. Pierwotnie były to budynki dawnej fabryki Towarzystwa Augusta Rephana, a zostały wykupione przez wyżej wymienionych panów na początku XXw. W 1936r, fabryka zatrudniała 3.5 tys. pracowników (sic!). Produkowano tu m.in. wagony, maszyny specjalne, samochody osobowe i ciężarowe na licencji General Motors. Oczywiście część produkcji była przeznaczona dla przemysłu zbrojeniowego. W 1944r. większość zabudowań została zniszczona. Przetrwał narożny budynek mieszkalny z zespołem bramnym, frontowy bydynek mieszkalny, hala warsztatu mechanicznego, dawana stajnia lub garaż. Zachowały się niektóre elementy wystroju wewnętrznego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz