Od ponad 40 lat na jego miejscu stoi mniej urokliwy most Powstańców Śląskich, a był to jeden (wg Pawła Kubisztala) z najładniejszych mostów Krakowa.
Fot. podgorze.pl |
Historia mostu jest niezwykła, a jego znaczenie od początku było ogromne. Został zaprojektowany przez wiedeńczyka Edwarda Zittera, jako most żelazny. Wykonano go w Fabryce Maszyn L. Zieleniewskiego. Budowę rozpoczęto w 1909 roku, jednak z powodu spiętrzonej wody w Wiśle i napierającej kry w lutym 1911 r. zawaliła się część mostu, a prace przeciągnęły się do 1913. Oficjalnie nadano mu nazwę most Krakusa, jednak mieszkańcy powszechnie nazywali go trzecim mostem.
To na tym moście w dniu 4 lipca 1915 roku dokonano symbolicznego przyłączenia Podgórza do Krakowa, kiedy prezydenci Juliusz Leo i Franciszek Maryewski podali sobie dłonie na środku przeprawy.
Już dwa lata później przez most poprowadzono pierwszą linię tramwajową do Podgórza. Tramwaj z numerem 3 kursował między Rynkiem Podgórskim a Salwatorem.
Most Krakusa podzielił los innych przepraw na Wiśle- styczniu 1945 wycofujące się wojska niemieckie wysadziły go w powietrze.
Odbudowano go w latach 1968-71 roku. Zrekonstruowano metalowy szkielet mostu Krakusa, przeznaczając ją prawdopodobnie na złom, a na jego podporach zbudowano nowy, wg projektu Józefa Szulca, który jednak nie posiadał walorów architektonicznych wcześniejszej budowli. Nowy most ochrzczono jako Powstańców Śląskich, a dzisiejszy kształt nadała mu przebudowa w 1978 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz