Pierwsze
wzmianki o próbach tworzenia profesjonalnej orkiestry symfonicznej w
Krakowie pochodzą z końca wieku XVIII. Jednak Orkiestra Symfoniczna - o
statusie zawodowego zespołu pod kierownictwem Feliksa Nowowiejskiego -
powstała dopiero w 1909 i działała aż do września 1939 roku. W okresie
swojego trzydziestoletniego istnienia była agendą Związku Zawodowego
Muzyków Polskich w Krakowie, zrzeszając muzyków zawodowych pracujących w
różnych lokalach, kawiarniach i w niemych kinach. Związek miał na celu
obronę interesów bytowych zrzeszonych muzyków, dbałość o poziom
artystyczny ich produkcji oraz propagowanie w społeczeństwie kultury
muzycznej poprzez organizowanie koncertów symfonicznych.
W
czasie I wojny światowej Związek zawiesił działalność. Po reaktywacji
w 1919 roku powstał 80-osobowy zespół, który jako Orkiestra Symfoniczna
18 maja tego roku zainaugurował działalność koncertową występem dla
uczczenia 100. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. W pierwszych
latach po reaktywacji zespół koncertował sporadycznie, jednak w
kolejnych sezonach liczba koncertów systematycznie wzrastała, zwłaszcza
po dotacji Magistratu w początkach lat dwudziestych. Zdarzało się, że w
sezonie koncertowym bywało nieraz ponad 20 imprez. W tym okresie
orkiestra najczęściej występowała pod batutą takich mistrzów jak:
Zdzisław Górzyński, Piotr Stermich-Valcrociata, Bolesław
Wallek-Walewski, Adam Dołżycki, Walerian Bierdiajew. W programach
figurowały symfonie: Haydna, Beethovena, Berlioza, Brahmsa,
Czajkowskiego, uwertury i poematy symfoniczne: Liszta, Karłowicza,
Straussa, Debussy'ego i wiele innych utworów symfonicznych. Wykonywano
również koncerty instrumentalne, a także dzieła oratoryjne.
W
roku 1937 Zarząd Towarzystwa Muzycznego utworzył w swoich ramach
samodzielną sekcję o nazwie Filharmonia Krakowska. Po rezygnacji
Towarzystwa z tej agendy, inicjatywę przejęło Krakowskie Biuro
Koncertowe Eugeniusza Bujańskiego, prowadzące zawodowy impresariat
muzyczny i organizujące koncerty na własny rachunek. Zespół pod
nazwą Krakowska Orkiestra Symfoniczna koncertował aż do wybuchu II wojny
światowej – po raz ostatni 21 V 1939 pod dyrekcją Bronisława
Wolfstahla. Wykonano wówczas V Symfonię Beethovena oraz Koncert
skrzypcowy E. Młynarskiego wraz z solistką Ireną Dubiską.
Podczas
wojny, na rozkaz Generalnego Gubernatora Hansa Franka w lipcu 1940
roku powstała tzw. Filharmonia Generalnego Gubernatorstwa. Orkiestrę
Filharmonii GG tworzyli polscy muzycy zawodowi (wybitni
instrumentaliści, profesorowie szkół muzycznych, byli członkowie
Filharmonii Poznańskiej i Warszawskiej). Jedynym Niemcem w zespole był
koncertmistrz I skrzypiec, Fritz Sonnleitner. Orkiestrą dyrygował
najpierw Hans Rohr, II dyrygentem był Rudolf Erb. Po nagłej śmierci
Rohra stanowisko dyrygenta otrzymał w 1942 r. Rudolf Hindemith (brat
kompozytora Paula Hindemitha), a w 1944 r. Hans Swarowsky. W ówczesnych
warunkach orkiestra stanowiła dla muzyków pewnego rodzaju enklawę.
Dzięki legitymacjom muzycy unikali wywózek na roboty do Reichu, powołań
do Baudienstu oraz transportów do Oświęcimia. Ten niewątpliwy immunitet
był zasługą Rohra, dla którego muzyka i muzycy stanowiły największą
wartość. Repertuar tamtych czasów obejmował głównie muzykę kompozytorów
niemieckich i austriackich, m.in.: Bacha, Mozarta, Beethovena, Brahmsa,
Straussa, ale od roku 1942, po zniesieniu zakazu wykonywania utworów
kompozytorów polskich grano też muzykę narodową: Kurpińskiego, Chopina,
Moniuszki, Noskowskiego, Karłowicza, Żeleńskiego, itd. Paradoksalnie,
mimo tak trudnych warunków pracy i życia pod presją okupanta, orkiestra
ta była jedną z najlepszych orkiestr europejskich w tym czasie jako
„zespół znakomity o imponującej spoistości i zdolności ekspresyjnej”.
Po II wojnie światowej Filharmonia Krakowska powstała jako pierwsza w Polsce. Pierwszy koncert orkiestry symfonicznej miał miejsce 3 lutego 1945 r., wkrótce dołączył chór mieszany, a w dalszej kolejności także chór chłopięcy. Dysponując tak rozbudowanym aparatem wykonawczym, specyfiką repertuaru Filharmonii Krakowskiej stały się oratoria, regularnie prezentowane w bieżących programach (często w zabytkowych kościołach Krakowa) oraz w programach licznych światowych festiwali muzyki sakralnej. Jako ambasador kultury polskiej za granicą, Filharmonia Krakowska zasłużyła się szczególnie wykonując dzieła Karola Szymanowskiego - swego patrona od 1962 roku i Krzysztofa Pendereckiego. W Europie i świecie Filharmonia Krakowska obecna jest od przeszło 40 lat. Jej zespoły koncertowały w ponad 30 krajach - niemal we wszystkich krajach europejskich oraz w Iranie, Japonii, Kanadzie, Korei Płd., Libanie, Turcji i USA.
Po II wojnie światowej Filharmonia Krakowska powstała jako pierwsza w Polsce. Pierwszy koncert orkiestry symfonicznej miał miejsce 3 lutego 1945 r., wkrótce dołączył chór mieszany, a w dalszej kolejności także chór chłopięcy. Dysponując tak rozbudowanym aparatem wykonawczym, specyfiką repertuaru Filharmonii Krakowskiej stały się oratoria, regularnie prezentowane w bieżących programach (często w zabytkowych kościołach Krakowa) oraz w programach licznych światowych festiwali muzyki sakralnej. Jako ambasador kultury polskiej za granicą, Filharmonia Krakowska zasłużyła się szczególnie wykonując dzieła Karola Szymanowskiego - swego patrona od 1962 roku i Krzysztofa Pendereckiego. W Europie i świecie Filharmonia Krakowska obecna jest od przeszło 40 lat. Jej zespoły koncertowały w ponad 30 krajach - niemal we wszystkich krajach europejskich oraz w Iranie, Japonii, Kanadzie, Korei Płd., Libanie, Turcji i USA.
Budynek
Gmach użytkowany przez Filharmonię Krakowską od chwili jej zaistnienia, czyli od lutego 1945 r., ukończony został w1931 r. jako Dom Katolicki wg projektu Józefa Pokutyńskiego.
Głównym inicjatorem budowy był Kardynał Książę Adam Sapieha. Twórcy
projektu kierowali się wzorem słynnego budynku, o podobnym przeznaczeniu
- Maison du Peuple w Brukseli zaprojektowanego w 1897 r. przez Viktora
Horta. Elewacja budynku i sala koncertowa mają charakter neobarokowy, w
odróżnieniu od pozostałych pomieszczeń utrzymanych w stylistyce
modernizmu.
Konstrukcja
gmachu opiera się na kształcie litery L. W trosce o efekt estetyczny
budynku widocznego od strony ulicy Franciszkańskiej i Plant,
zaprojektowano front elewacji tworzący najważniejszy element
architektury gmachu. Kubatura budynku to 24.000 metrów sześciennych,
powierzchnia użytkowa - 4.550 metrów kwadratowych. Fasadę budynku
filharmonicznego zwieńcza kartusz z herbem "Trzy Korony".
Sala widowiskowa (20 x 28 m) licząca 693 miejsca jest największą salą koncertową Krakowa. Usytuowana od strony ul. Zwierzynieckiej, gdzie przewidziano także wyjścia dla publiczności. Głównym elementem jej wystroju - a zarazem najokazalszym instrumentem Filharmonii - są organy firmy Johannes Klais - Orgelbau Bonn (przekazane do użytku w październiku 1996 r. w miejsce spalonych w pożarze budynku w grudniu 1991 organów firmy VEB Postdamer Schuke - Orgelbau). Oprócz sali koncertowej Filharmonia dysponuje także dwiema salami przeznaczonymi do muzykowania kameralnego (Sala Złota, Sala Błękitna - w której 15.10.1938 debiutował jako poeta Karol Wojtyła, Jan Paweł II).
Sala widowiskowa (20 x 28 m) licząca 693 miejsca jest największą salą koncertową Krakowa. Usytuowana od strony ul. Zwierzynieckiej, gdzie przewidziano także wyjścia dla publiczności. Głównym elementem jej wystroju - a zarazem najokazalszym instrumentem Filharmonii - są organy firmy Johannes Klais - Orgelbau Bonn (przekazane do użytku w październiku 1996 r. w miejsce spalonych w pożarze budynku w grudniu 1991 organów firmy VEB Postdamer Schuke - Orgelbau). Oprócz sali koncertowej Filharmonia dysponuje także dwiema salami przeznaczonymi do muzykowania kameralnego (Sala Złota, Sala Błękitna - w której 15.10.1938 debiutował jako poeta Karol Wojtyła, Jan Paweł II).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz