Krakowski
Szlak Techniki to pierwszy w Polsce miejski szlak turystyczny po
dziedzictwie przemysłowym, a także jedenasta z kolei oznakowana trasa
turystyczna w mieście. Na pierwszej trasie Szlaku o długości prawie 6 km
(kolejne trasy są w trakcie przygotowywania) znajdują się najcenniejsze
zabytki dziedzictwa przemysłowego Krakowa z drugiej połowy XIX i
pierwszej połowy XX wieku, związanych z takimi branżami, jak
komunikacja, energetyka, gazownictwo czy ochrona przeciwpożarowa. W
epoce rozwoju przemysłowego miały one dla miasta duże znaczenie.
Na
otwartym w kwietniu br. pierwszym odcinku Szlaku znajduje się 16
obiektów, których zwiedzanie możemy rozpocząć od stacji kolejowej z
zabytkowym budynkiem dworca, powstałym w latach 1844-1847, a zakończyć w
fabryce Schindlera. Na trasie szlaku znalazły się m.in.: wiadukt
drogowo-kolejowy i browar Gőtzów przy ul. Lubicz, elektrownia przy
Teatrze Słowackiego, Kuźnia Zieleniewskich (najstarsza zachowana część
fabryki Ludwika Zieleniewskiego z 1851 roku), strażnica pożarnicza przy
ul. Westerplatte, Gazownia Miejska (wybudowana w latach 1856-1857), most
Piłsudskiego i elektrownia podgórska (uruchomiona w 1900 roku). Każdy z
obiektów oznakowany jest tabliczką informacyjną. Tabliczki te zostały
specjalnie zaprojektowane na potrzeby oznakowania trasy i podkreślają
jej specyficzny charakter (mają postać kół zębatych, w środku których
znajdują się informacje o obiekcie i nazwa szlaku). Projekt powstał przy
współpracy Muzeum Inżynierii Miejskiej, Wydziału Promocji i Turystyki
Urzędu Miasta Krakowa przy wsparciu Krakowskiego Towarzystwa Ochrony
zabytków Techniki oraz dzielnicy I.
- Stacja kolejowa
- Browar rodziny Gőtzów
- Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy
- Elektrownia teatru miejskiego
- Kuźnia Zieleniewskich
- Strażnica pożarnicza
- Wiadukt kolejowy
- Przepust drogowy przy ul. Miodowej
- Elektrownia krakowska
- Zabytkowa zajezdnia tramwajowa
Jednym
z najciekawszych obiektów leżących na krakowskim Szlaku Techniki jest
Muzeum Inżynierii Miejskiej, otwarte w 1998 r. Placówka mieści się w
zabytkowej, ponad 100-letniej zajezdni, przeznaczonej dla pierwszego w
mieście tramwaju konnego. Główną Ideą powstania muzeum było
zaprezentowanie rozwoju przemysłowego od XIX w. oraz wyjaśnienie
elementarnych praw fizyki rządzących światem. Dlatego ekspozycje są
skierowane nie tylko do dorosłych. Składająca się z 40 stanowisk wystawa
interaktywna "Zabawy z nauką" to nie lada atrakcja dla dzieci i
młodzieży. Można tu samemu lub razem z przewodnikiem przeprowadzać
doświadczenia i dowiedzieć się m.in., dlaczego huśtawka się huśta, jak
działa silnik elektryczny, na czym polega prawo Pascala albo jakie są
właściwości magnezu. Miłośników środowiska naturalnego na pewno
zainteresują ekologiczne sposoby wytwarzania energii elektrycznej.
Muzeum chlubi się również kolekcją starych polskich motocykli i
samochodów (jedna z niewielu w Polsce). są tu m.in. eleganckie warszawy
z Żerania, polskie Fiaty 126elx Town, zwane pieszczotliwie "maluchami" i
wyprodukowany w 1936 r. Fiat 508 III Junak. Zgromadzono także unikalne w
skali kraju prototypy polskich aut, które nigdy nie zostały wprowadzone
do produkcji seryjnej, np. małolitrażowy Beskid 106 z 1984 r. czy
samochód o nazwie Smyk z 1957 r.
Muzeum Inżynierii Miejskiej ul. Świętego Wawrzyńca 15, tel. 012 421 12 42 www.mimk.com.pl
- Gazownia Miejska
- Most Podgórski
- Most Piłsudskiego
- Bulwary wiślane
- Elektrownia podgórska
Elektrownia podgórska znajduje
się przy ulicy Nadwiślańskiej. Zbudowana w 1900 r. jako jedna z
pierwszych komunalnych elektrowni w mieście, umożliwiła przejście z
oświetlenia gazowego i naftowego na elektryczne. W 1915 r., gdy Podgórze
przyłączono do Krakowa, elektrownię scalono z krakowską. Była
wielokrotnie rozbudowywana i dostosowywana do pełnienia różnych funkcji,
m.in. domu noclegowego dla bezdomnych, willi dyrektora zakładu
sanitarnego, przychodni z poradnią przeciwgruźliczą i
skórno-wenerologiczną. W czasie II wojny światowej Niemcy wykorzystywali
dawne pomieszczenia łaźni z komorą dezynfekcyjną do przygotowywania
transportów więźniów do obozów. Obecnie władze miasta planują
zaadaptowanie elektrowni na siedzibę Muzeum Tadeusza Kantora.
- Fabryka Schindlera
Historia
fabryki rozpoczyna się w latach 30. XX w. Zbudowana przez polskich
Żydów, nie przetrwała próby czasu i szybko zbankrutowała. W 1939 r.
wydzierżawił ją, a trzy lata później przejął na własność Oskar
Schindler. Przy produkcji emaliowanych naczyń oraz zapalników do bomb
lotniczych i pocisków armatnich zatrudniał Żydów, dzięki czemu uratował
przed eksterminacją ponad tysiąc osób. Schindler mieszkał w Krakowie do
1944 r., później przeniósł się do Czechosłowacji. O wydarzeniach w
fabryce świat usłyszał dzięki dwóm osobom. W 1982 r. australijski
prozaik Thomas Keneally opisał historię morawskiego Niemca, za co
otrzymał prestiżową nagrodę Booker Prandze. Jedenaście lat później
amerykański reżyser Steven Spielberg przeniósł Listę Schindlera na
wielki ekran.
Poza szlakiem, choć uważam, że niesłusznie :) znajdują się następujące obiekty:
- Wodociąg imienia Franciszka Józefa - GPS: N50 02.534 E19 50.473
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz